10.9.20

Ensi askeleet

Nyt se on saanut alkunsa! Matka kohti uutta ammattia, mielenkiintoni ja intohimoni kohdetta. Olen vuosia lukenut oma-aloitteisesti terveyden ja liikunnan alan artikkeleita, lehtiä ja kirjoja. Saan niistä aina lisää virtaa, imen tietoa ja testailen niitä itseeni.

Olen kaivannut uutta suuntaa rakastamallani alalla, ja tänä syksynä sain opiskelupaikan ammattikorkeakoulusta jalkaterapeutti koulutukseen. Olen hyvin innoissani ja odotan koulutuksen kulkua ja sen tuomia mahdollisuuksia. On sanoinkuvaamattoman ihanaa saada olla pitkässä koulutuksessa, kaikkien niiden liikunnan alan lyhyiden kurssien jälkeen, joita tähän mennessä on tullut käytyä läpi.


Ensimmäisiltä tunneilta otettu kuva, jossa selkeytetään jalkaterapeutin roolia.



Oppia vanhasta ja syvennystä uudesta.


Olen tehnyt liikunnan ja terveyden puolella työtä nyt reilun 7 vuotta. Liikunnanohjauksen peruskurssin kautta ensimmäinen työpaikkani liikunnan alalla oli kuntosalilla. Sieltä sain heti alkuun fustra personal trainer koulutuksen, ja pääsin oikeasti ohjaamaan ihmisiä. Sain nähdä minkälaisia haasteita ihmisillä oikeasti on kehonsa kanssa.

Olen aloittanut itseopiskelun vuonna 2011 liikunnan ja terveyden aihepiireissä. Silloin minua alkoi mietityttämään monet asiat. Kuten, miten ravinto vaikuttaa sairasteluun? Onko jatkuva niiskuttelu normaalia? Miksi vatsalihasliike tuntuu selässä? Kuuluuko askelkyykyn oikeasti tuntua voimakkaasti vain etureidessä? Miksi osa ihmisistä kävelee jalkaterät sisäänpäin ja toisilla kääntyy ulospäin?

Kaipasin ymmärrystä omasta kehosta. Minua kiinnostaa tietää mistä asiat johtuvat ja miten ne pystytään korjaamaan. Tässä matkan varrella olen huomannut, että tähän ei olekaan yhtä ja ainoaa toimintatapaa ratkaista asioita. Yhteen "ongelmaan" voi olla useampiakin ratkaisuja, mutta parasta siinä on, että voi valita itselleen miellyttävimmän tavan toimia.

Monta vuotta olen lukenut, käynyt erilaisilla kursseilla ja luennoilla, keskustellut asiantuntijoiden kanssa, pohtinut ja testannut eri asioita. Perustin oman yrityksenkin 2014, ja ohjasin yksilö asiakkaiden lisäksi ryhmiä, järjestin luentoja ja kursseja, ihan perus ihmisille. Halusin avata ihan meidän normaalien, perustyötä tekevien ihmisten silmiä, oman liikkumisen ja omien valintojen vaikutuksista. Kun ymmärtää enemmän oman toiminnan vaikutuksista, sitä kuin vahingossa tekee muutoksia.

Olen kouluttanut itseäni lisää tässä vuosien varrella, jotta saisin annettua enemmän asiakkailleni ja ymmärtäisin monipuolisemmin ihmiskehon toiminnasta. Kaksi vuotta sitten kuitenkin tapahtui jotakin ja tunsin, että osaamiseni ei riitä (minulle) tai haluan antaa enemmän asiakkaille, haluan osata ja ymmärtää enemmän.

Hain fysioterapia koulutukseen, mutta en päässyt. En kuitenkaan luovuttanut, olin päättänyt että nyt tarvitsen syvempää koulutusta, ei enää kurssimuotoista toimintaa. Hain jalkahoitajan ammattitutkintoon, ja pääsin haastatteluun. Siellä käytiin tilannettani läpi, aikaisempaa osaamista ja koulutusta, mitkä ovat tavoitteeni tulevaisuudessa sekä mitkä ovat tällä hetkellä vahvuuteni. Vastausteni perusteella en päässyt linjalle, vaan tutkintovastaava suositteli minulle jalkaterapian koulutuslinjaa.

Olin hiukan ihmeissäni. Mutta kiinnostuin asiasta ja tutustuin tähän jalkaterapia tutkintoon tarkemmin. Asiat alkoivat loksahdella paikoilleen. Fustra on kouluttanut minut (omasta mielestäni) tarkistamaan ihmisen asennon aloittaen jalkaterien asennosta. Sen ansiosta alkaa rakentumaan ylempi osa, ihan pään asentoon asti. Jalkaterapia alkoi kuulostamaan siltä, että tätä kohtiko minua on alunperinkin "vahingossa" työnnetty. 

Kaikelle on ehkä ollut tarkoituksensa ;) 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vuosi 2024 ja uusia suunnitelmia

Vuosi vaihtui, mutta tehdään pieni yhteenveto vielä viime vuodesta ja sitten kerrotaan myös tämän vuoden suunnitelmista.  2023 oli merkittäv...